Supervisie blok 1

SUPERVISIEBLOK 1    FOUNDATIONAL LEVEL 

Als je Theraplay als interventie wilt toepassen is supervisie een belangrijk onderdeel van je certificering. Als je na het volgen van de Level 1 training ‘elementen van Theraplay®’ gaat gebruiken, zul je merken dat dit veel vragen bij je zal oproepen. Theraplay is een methode die veel inzet en inzicht verwacht van de therapeut. Supervisie, maar ook het meekijken en luisteren naar de supervisie van  medestudenten is leerzaam, praktisch en prettig.

De Theraplay Academie werkt volgens de richtlijnen van het Amerikaanse Theraplay®Institute en biedt 2 niveaus van opleiding aan, waarbij de vooropleiding van de hulpverlener leidend is voor de intensiteit en de doelen van de interventie: Theraplay® Coach voor HBO geschoolde jeugdhulpverleners en Theraplay®Practitioner voor academisch opgeleide hulpverleners en (HBO+) vaktherapeuten. Voor beide opleidingen moet je het Foundational Practicum doorlopen.

Het Foundational Practicum is een combinatie van individuele supervisie (wordt veelal online gegeven) en ‘terugkomdagen’ waarin je het werk van andere Practicum Studenten ziet en je ook zelf casuïstiek inbrengt.

 Je eerste cliënt

Na je inschrijving krijg je een supervisor toegewezen.  Op het moment dat je een client hebt waarmee je Theraplay zou willen doen, start ook je supervisie ( 2 x 1 uur individueel). Bij de eerste afspraak krijg je ondersteuning bij de analyse van de MIM, tips en adviezen voor de terugkoppeling aan ouders, de oudersessie en het formuleren van de doelen voor je behandelplan. Bij de tweede afspraak krijg je supervisie over je eerste ouder-kind-speelsessie met dit gezin. Deze manier van werken geeft je steun en vertrouwen in deze voor jou nieuwe interventie. Je supervisor krijgt een beeld van je werk en als jullie samen vinden dat je de basis van de MIM en de eerste sessie enigszins in je vingers hebt, bepaal jij verder in overleg met je supervisor de inhoud van de vervolgsessies.

Terugkomdagen.

Tijdens de terugkomdagen wordt casuistiek van een aantal deelnemers besproken en kunnen alle deelnemers hun vragen inbrengen. Per jaar worden 10 tot 12 terugkomdagen georganiseerd. Vanaf het moment dat je staat ingeschreven voor het Foundational Practicum, mag je zo vaak als je wilt deelnemen als toehoorder. Vooral in het begin is het fijn om het werk van anderen te zien en de tips en adviezen van de aanwezige supervisoren daarop te horen. Je neemt minimaal 2 x deel aan de terugkomdagen, maar je bent dus altijd welkom (zonder extra kosten). Je brengt ook twee keer zelf een casus in, waarvan de beelden gezamenlijk worden besproken. Deelnemers ervaren deze terugkomdagen als zeer nuttig en leerzaam. Gedurende het jaar van inschrijving kom je dus tenminste twee keer, maar je mag zo vaak komen als je wilt.

Eigen tempo, online supervisie.

Je doet het Foundational Practicum in je eigen tempo, maar het streven is om dit in maximaal 1 jaar te behalen. Je wordt begeleid in tenminste twee behandeltrajecten binnen je eigen werkplek.  Dit eerste blok bevat tenminste 4 x 1 uur individuele supervisie, waarbij jij beelden en een verslag van een sessie of  MIM bespreekt met je supervisor. Dit kan ‘live’ , maar ook online.   In totaal heb je van 6 sessies (minimaal 1 x een MIM, minimaal 1 x een oudersessie of terugkoppeling en minimaal 2 x een ouder-kind-speelsessie) beelden laten zien en supervisie ontvangen: 4 x individueel en 2 keer in de groep (zie terugkomdagen) Met je supervisor overleg je of dit voldoende is voor een afronding als je tenminste 40 sessies hebt gedaan (waarvan 6 onder supervisie en 34 zonder supervisie). Ben je klaar voor de afronding, dan maak je een eindopdracht (casusbeschrijving) en volgt er een evaluatiegesprek met je supervisor.

Reflectieverslagen

Bij Theraplay zet je jezelf als persoon in om de interactie tussen ouder en kind te faciliteren. Je bent onderdeel van de interactie en de manier waarop jij kind en ouder tegemoet treedt en leiding geeft, is essentieel voor het effect van de behandeling. Dit is een leerproces en reflectie op je eigen functioneren en de interactie die je probeert te begeleiden is een belangrijk onderdeel van dit leerproces. We vragen je dan ook na elke supervisie een reflectieverslag te schrijven.

Eindopdracht

Aan het eind van dit jaar beschrijf je één van behandelingen. (casusbeschrijving). Doel van je verslag is dat je supervisor een beeld krijgt van de behandeling die je gegeven hebt, de resultaten die je bereikt hebt en het leerproces dat je zelf hebt doorlopen. Hiervoor is een format beschikbaar.

Evaluatie

Als afronding van deze module heb je een evaluatiegesprek met je individuele supervisor. Aan de hand van een ‘self-description form’  beoordeel jij zelf hoe je Theraplay vaardigheden zich hebben ontwikkeld. De supervisor geeft eenzelfde beoordeling en deze documenten vormen de basis voor een gesprek. Jullie beoordelingen en een samenvatting van jullie gesprek wordt doorgestuurd naar The Theraplay Institute in Evanston. Vanuit Amerika krijg je dan je certificaat toegestuurd.

Kosten

De kosten voor dit blok, waarmee je gemiddeld tussen de 6 maanden tot een jaar bezig bent, zijn € 1100,-.  Hierbij zijn inbegrepen:

  • 4 x 1 uur individuele supervisie
  • 2 x supervisie tijdens een terugkomdag
  • onbeperkt deelname aan de terugkomdagen als toehoorder, gedurende de gehele periode
  • lidmaatschap van Theraplay in Nederland en daarmee ook ‘member The Theraplay Institute’ in Amerika voor 1 jaar
  • mondelinge evaluatie/eindgesprek met je supervisor
  • certificaat Theraplay-Coach / Foundational Level Theraplay Practitioner, opgenomen in het Amerikaanse register

Inschrijven

Om in te schrijven, klik hier. Heb je nog vragen, neem dan contact op met Linda Stam